Wednesday, July 16, 2008

((26))Bermula pindah wilayah perempuan daripada wali akrab kepada wali ab’ad pada dua belas tempat (pertama) wali akrab abdi orang maka berpindahlah wilayah perempuan itu daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim ( kedua) tempat jika ada wali yang akrab itu sahaya yang mudabbir maka berpindahlah wilayah itu daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim maka sahaya yang muddabir iaitu sahaya yang di ta’alikkan oleh tuannya akan merdeka dengan matinya seperti dikata oleh tuannya akan dia jika aku mati maka engkau jadi merdeka maka selagi belum mati tuannya maka sahaya itu muddabir namanya ( ketiga ) tempat jika ada wali akrab itu sahaya yang mukattab maka berpindahlah wilayah daripadanya kepada wali yang ab’ad tidak kepada hakim maka sahaya yang mukattab itu iaitu sahaya yang dijanjikan oleh tuannya akan merdeka dengan membayar sekian-sekian daripada arta dalam masa yang ma’lum seperti yang dikata oleh tuannya engkau carikan bagiku dua puluh riyal atau tiga puluh riyal didalam masa dua tahun umpamanya maka ambik engkau beri akan daku dua puluh atau tiga puluh riyal umpamanya dalam masa dua tahun merdekalah engkau maka sebelum diberikannya sekelaian riyal yang tiga puluh riyal atau yang dua puluh riyal itu kepada tuannya maka hamba itu mukattab namanya maka barangkali ada keluarkan perempuan hendak nikah tiadalah dapat ia akan walinya hingga dibayarinya sekelian dijanjikan oleh tuannya kepadanya maka dapatlah ia akan walinya pada ketika itu (keempat) tempat wali akrab itu mab’ad iaitu setengah darinya merdeka dan setengahnya hamba orang maka iaitu seperti dua orang yang mengutangi abdi dan yang seorang sudah memerdekakan dan yang seorang tiada ia memerdekakan berpindah wilayah itu daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim maka yang empat ini pada hakikatnya kembali kepada satu jua ( kelima ) tempat jika ada wali akrab itu fasik maka berpindah wilayah daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada wali hakim maka dengan kata fasik itu kafir maka jika ada wali akrab itu kafir maka berpindahlah wilayah daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim ( keenam ) tempat wali akrab itu belum baligh maka berpindahlah wilayah daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim ( ketujuh ) tempat wali akrab itu gila maka berpindahlah wilayah daripadanya pada masa gilanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim (kedelapan) tempat wali akrab itu dungu iaitu tiada ia membaiki agamanya dan hartanya pada ketika balighnya maka iaitu dinamai dia dungu pada syarak samaada di hujarkan kadhi akan dia sebab dungunya itu atau tiada maka berpindahlah wilayah daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim ( dan demikian lagi ) jika ada ia membaiki akan agamanya dan hartanya pada ketika balighnya kemudian maka ( mubazir ) lah ia dan dihujarkan akan dia oleh kadhi sebab ia (mubazir) itu pun berpindahlah wilayah daripadanya kepada wali yang ab’ad tiada kepada hakim ( kesembilan ) tempat wali akrab itu cedera ( inzarnya* ) sebab sangat tua atau sebab sangat kurang akalnya atau sebab sangat sakit sekira-kira tiada dapat ia memilih kupu dan maslahah maka berpindahlah wilayah daripadanya kepada wali ab’ad tiada hakiim ( kesepuluh ) tempat wali akrab itu khunsa misqal maka berpindah wilayah daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim ( kesebelas ) tempat wali akrab itu ( suruf*) akan dirinya dan pakaiannya dan kelakuannya seperti rupa perempuan maka berpindahlah wilayah daripadanya kepada wali ab’ad tiada kepada hakim sebab fasiknya dengan kelakuan yang demikian itu (kedua belas ) tempat wali akrab itu bisu lagi tuli lagi tiada tahu berisyarat maka berpindahlah wilayah daripadanya kepada wali ab’ad inilah dua belas tempat berpindah wilayah daripada wali akrab kepada wali ab’ad tiada kepada hakim ((26)).

No comments: